اصطلاح لبخند لثه ای در غرب تهران – قیمت 1402

لبخند لثه ای

مقدمه اصطلاح لبخند لثه ای

یکی از مهمترین مشکلاتی که افراد می‌توانند در دهان و دندان خود داشته باشند بافت نامناسب بین دندان و لثه فرد می‌باشد به طوری که نسبت بافت لثه و دندان فرد بیشتر یا کمتر از ٣ میلی‌متر می‌باشد که همین نامتناسب بودن بافت باعث می‌شود تا چهره فرد جذابیت و زیبایی دندان خود را از دست بدهد.

اما امروزه با پیشرفت علم و فناوری روش های درمانی متفاوتی برای از بین بردن لبخند لثه ای به وجود آمده است تا افراد دیگر نگران نباشند.

لبخند لثه ای چیست؟

دربعضی افراد هنگام لبخند زدن سطح بیشتری از لثه آن‌ها دیده می شود که به بیرون زدگی بیش از حد لثه لبخند لثه ای یا لثه نما می‌گویند.
لثه نما به عوامل بسیاری بستگی دارد که می‌توان به بعضی از آن‌ها اشاره کرد :

  • -شکل و ابعاد لب‌های بالا و پایین
  • -شکل و ابعاد ریف های بالا و پایین دندان ها
  • -ماهیچه های صورت
  • -ابعاد و بافت لثه

از آنجایی که بافت لثه کناره دندان ها را می‌پوشاند هنگام لبخند نیز باید سطح کمتری از آن دیده شود ولی در بعضی افراد به دلیل نازکی لب بالا یا بزرگ بودن بیش از حد دندان ها بافت لثه نیز بیشتر است که باعث می‌شود هنگام لبخند لب به سمت بالا کشیده شود و سطح بیشتری از لثه دیده شود و یا دندان های فرد کوچک به نظر بیایند که این باعث ناراحتی فرد و نارضایتی از چهره خود می‌شود.

دربعضی مواقع لبخند لثه ای باعث می‌شود فرد نتواند به طور کامل بهداشت دهان خود را رعایت کند و باعث عفونت لثه فرد می‌شود. یکی از مهمترین عوامل به وجود آمدن لبخند لثه ای بیش فعال بودن ماهیچه ایست.

چه عواملی موجب لبخند لثه ای می شوند؟

بسیاری از افراد که دچار لبخند لثه ای شده اند همیشه این سوال را درذهن خود دارند که این مشکل چگونه به وجود آمده است؟ یکی از مهمترین عوامل به وجود آمدن لثه نما عوامل ژنتیکی می‌باشد. ولی عوامل دیگری نیز باعث افزایش ارتفاع لثه و لبخند لثه ای می‌شود مانند :

تفاوت در رشد دندان‌ها :

در بعضی افراد رشد بیش از حد لثه، در بعضی افراد رشد بیش از حد دندان‌ها باعث به وجود آمدن این مشکل می‌شود و یا دربعضی دیگر این مشکل با رشد بیش از حد استخوان بیرونی فک بالا به وجود می آید.

اختلاف لب ها :

اگر لب بالایی فرد خیلی نازک باشد و یا فاصله بین لب بالا و پایین زیاد باشد دچار لبخند لثه ای می‌شوند.

دارو:

بعضی افراد از داروهایی مانند داروهای فشار خون یا داروهای تشنج استفاده می‌کنند که مصرف این دارو ها هنگام رشد دندان و لثه باعث می‌شود فرد به بیماری پریودنتال می‌شود پس بهتر است قبل از اینکه مشکلی به وجود بیاید سریع به پزشک مراجعه کنید.

اگر لبخند لثه ای درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

باید این را به آن دسته از افرادی که دچار لبخند لثه ای شده اند گفت که این مشکل تهدیدی برای سلامتی ندارد ولی بهتر است که اگر دچار این مشکل هستید آن را درمان کنید زیرا به مرور زمان اگر درمان نشود مواردی به وجود می آید مانند :

پوسیدگی و خرابی دندان ها

بیماری لثه ها به خاطر تمیز نکردن کامل لثه ها
قرار نگرفتن کامل تاج دندان‌ ها بر روی هم

روش های درمان لبخند لثه ای و لیفت لثه :

برای درمان لبخند لثه ای روش های مختلفی وجود دارد که با مراجعه به پزشک و تشخیص علت لبخند لثه ای نسبت به درمان آن می‌توان اقدام نمود که در زیر بعضی از روش های درمان را گفته ایم :

جراحی تغییر حالت لب :

اگر علت لبخند لثه ای فرد بالا بودن و یا حالت لب باشد می‌تواند از جراحی لب استفاده کند. این نوع جراحی به دو روش انجام می‌شود در روش اول پزشک با جابه جایی لب و پایین آوردن لب بالا قسمتی از لثه را برداشته به طوری که هنگام لبخند زدن سطح لثه و لب متناسب باشند این جراحی بدون بخیه و خونریزی میباشد و درهنگام جراحی پزشک از بی حسی استفاده می‌کند

روش دوم برای جراحی به این صورت می‌باشد که در این نوع جراحی پزشک بعداز بی حس کردن لب در زیر لب بالایی دو برش ایجاد کرده و قسمتی از بافت همبند را خارج می‌کند و سپس بخیه می‌زند.

طول انجام هرکدام از روش ها ۴۵دقیقه تا یک ساعت می‌باشد و دوره ریکاوری هرکدام یک هفته می‌باشد پزشک بعداز اتمام جراحی به فرد مسکن تجویز می‌کند برای تسکین درد.

-درمان لبخند لثه ای با ایمپلنت متحرک :

بعضی افراد که دچار لبخند لثه ای می‌باشند تمایلی برای جراحی ندارند این گونه افراد می‌توانند با پزشک خود مشورت کرده و از تکیه گاه موقت برای کم تر شدن حالت لبخند لثه ای استفاده کنند به طوری که این دستگاه به وسیله پیچ های کوچک توسط جراح فک یا جراح دهان روی استخوان فک فرد پیچ می‌شود

و قبل از انجام جراحی محل قرار گیری پیچ ها توسط پزشک بی حس می‌شود. برای انجام این نوع جراحی عامل لبخند لثه ای مشخص کننده این جراحی می‌باشد.

-اصلاح لبخند لثه ای با افزایش طول تاج دندان :

در این روش قسمتی از لثه برداشته می‌شود استخوان نیز اصلاح می‌شود و لثه مجددا کوتاه شده و ظاهر دندان بلند تر دیده میشود.

-جراحی ارتوگناتیک و ارتودنسی :

این نوع جراحی دندان برای کسانی می‌باشد که فک بالا و پایین آن‌ها متوازن نباشد پزشک برای تعادل طول فک مراحلی را توصیه می‌کند ابتدا فرد باید نزد جراح دهان رفته و دندان او ارتودنسی شود تا مطمئن شود که دندان‌های فرد مشکلی ندارند

سپس برای انجام جراحی فرد را بیهوش کرده و قسمتی از استخوان فک بالا را برداشته و بعداز تعادل پیچ می‌کنند گاهی ممکن است فک پایین خیلی عقب باشد که برای ایجاد توازن باید آن‌را به جلو حرکت دهند بعداز اتمام جراحی بیمار باید دو روز در بیمارستان بماند تا پزشک مربوطه نتیجه جراحی را مشاهده کند دوره نقاهت این جراحی ۶تا ١٢هفته می‌باشد.

جراحی های دهان و دندان :

ممکن است در بعضی مواقع لثه فرد سطح بیشتری از دندان را پوشانده باشد که دندان پزشک روشی به نام لیفت لثه یا کانتورینگ لثه را به فرد توصیه می‌کند در این روش برای اینکه فرد درد احساس نکند از بی حسی موضعی استفاده می‌شود سپس جراح با یک چاقوی لیزری تیز قسمت اضافی لثه را برداشته و باعث بلندتر دیده شدن دندان می‌شود این جراحی ممکن است تا یک هفته با درد و خونریزی همراه باشد که پزشک مسکن و آنتی بیوتیک تجویز می‌کند و بعداز ١٠ روز نتیجه را مشخص می‌کنید و این نکته را باید گفت اگر بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنیدممکن است نتیجه این نوع جراحی تا آخر عمر ثابت بماند.

هیالورونیک اسید :

یکی دیگر از روش هایی که برای درمان لبخند لثه ای استفاده می‌شود تزریق هیالورونیک اسید میباشد این روش نسبت به روش های دیگر ارزان بوده و به مدت هشت ماه فاصله میان ماهیچه ها را پرمی کند. باید این را گفت گاهی ممکن است این روش عوارضی داشته باشد که به ندرت رخ می‌دهد مثلاً ممکن است با تزریق هیالورونیک اسید فرد دچار سکته یا کوری و یا ضعیف کردن سیستم ایمنی بدن شود.

بوتاکس :

اگر فاصله لبهای فردی زیاد باشد می‌تواند از این روش استفاده کند به طوری که به لب‌های خود بوتاکس تزریق کرده و فاصله را از بین ببرد و این کار باید هر سه یا ماه یک بار انجام شود یکی از عوارض شایع این روش مصنوعی دیده شدن لب ها به مرور زمان می‌باشد.

لبخند لثه ای

استفاده از لیزر برای درمان لبخند لثه ای :

این روش معمولا به کسانی توصیه می‌شود که از لحاظ بافت لثه دچار مشکل هستند. در این روش پزشک برای اینکه فرد درد نداشته باشد از بی حسی موضعی استفاده می‌کند سپس به کمک لیزر دندانپزشکی بافت های اضافی لثه را از بین برده و باعث می‌شود رگ های آسیب دیده مسدود شود و از متورم شدن رگ ها جلوگیری می‌شود. لیزر یک روش آسان وسریع و بدون درد و خونریزی می‌باشد.

هزینه درمان لبخند لثه ای با لیزر چقدر است؟

درمان لبخند لثه ای با کمک لیزر بستگی به بافت دندان و نوع شرایط فرد دارد اگر تعداد بافت دندان ها دو عدد باشد هزینه کمتری دارد ولی اگر از دو عدد بیشتر باشد هزینه بیشتری را شامل می‌شود. اگر جراح درمان‌های دیگری را برای فرد مانند قراردادن تاج دندان، لمینت انجام دهد هزینه درمان نیز افزایش می یابد.

میزان شیوع لبخند لثه ای چقدر است؟

مشکل لبخند لثه ای دربین افراد جوان نسبت به مسن بیشتر است زیرا طالب زیبایی بیشتری می‌باشد.
لبخند لثه ای در بین بانوان رایج تر از آقایان می‌باشد و با بالا رفتن سن کاهش می یابد..

مراقبت های لازم در زمان ریکاوری لیزر درمانی شامل چه مواردی است؟

معمولا کسانی که مشکل لبخند لثه ای را دارند باید نسبت به نوع مشکل پوستی و لثه آگاهی داشته باشند و این را بدانند که روش جراحی با لیزر بسیار کوتاه و آسان می‌باشد و زمان ریکاوری کوتاه تری نسبت به بقیه جراحی ها دارد زیرا با انجام این جراحی رگ ها بسته و از تورم جلوگیری می‌کند.

میزان سالم بودن بافت لثه چه تأثیری برا صلاح لبخند لثه ای دارد :

برای اینکه فردی از سلامت لثه خود مطمئن شود باید به بررسی چند نکته بپردازد:

فاکتورهای بیولوژیکی، رعایت بهداشت دهان و دندان، نحوه قرار گیری لثه و متعادل بودن آن ها، رنگ لثه، پهنای بیولوژیکی

هزینه درمان اصطلاح لبخند لثه ای :

فردی که مشکل لبخند لثه ای دارد باید این را در نظر داشته باشد که هزینه جراحی با توجه به نوع جراحی، محل جراحی و پزشک جراح متفاوت می‌باشد.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x