روکش دندان هر آنچه باید بدانید 2023

روکش دندان

روکش دندان چیست

اگر دندان پوسیده ای دارید که به عصب رسیده ،عصب کشی کرده اید یا به هر دلیلی بافت استخوانی دندانتان دچار تحلیل و آسیب دیدنی شده ،قطعا روکش دندان راهی است که برای زیبایی دندان از طرف پزشک به شما پیشنهاد خواهد شد.

در دندان پزشکی به سفیدی دندان تاج دندان میگوییم وزمانی که به دلیل پوسیدگی و عصب کشی بافت دندان تراش داده میشود ،روکش روی دندان قرار می‌گیرد،نحوه ی قرار گرفتن روکش ،روی دندان به گونه ای است که تمام دندان را بپوشاند.

در مواردی که دندان شما شکسته باشد نیز از روکش برای جلوگیری از آسیب بیشتر به دندان استفاده میشود .

روکش کردن دندان هایی که عصب آن ها توسط دندان پزشک خارج شده مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد و دردی نیز به همراه نخواهد داشت.

به طور کلی می‌توان گفت،اگر دندان های شما بر اثر عدم رعایت بهداشت دهان یا عدم مراقبت های درست ،دچار آسیب هایی چون پوسیدگی (تغییر رنگ)یا شکستگی شود می‌توان با روکش دندان از آسیب بیشتر دندان جلوگیری کرده و زیبایی را به دندان آسیب دیده برگرداند.

روکش ها از نظر جنس به چند دسته تقسیم می‌شوند

انواع روکش دندان:

انتخاب نوع روکش دندان موردی سلیقه ای است و به نیاز شما بستگی دارد بهتر است برای انتخاب بهترین گزینه برای خودتان با پزشکتان مشورت کنید .

انواع روکش دندان
انواع روکش دندان

روکش های دندان از نظر جنس و ساختار به چند دسته تقسیم می‌شوند:

۱_روکش تمام فلزی،روکش طلا:

یکی از انواع روکش که شاید همه پسند نباشد ،این نوع از روکش است،علت عامه پسند نبودن این نوع از روکش رنگ زرد آن است البته این نوع از روکش دندان بسیار گران قیمت نیز می‌باشد و هزینه بالای آن نیز بی علت در انتخاب نشدن این از روکش نیست .البته طلا به خاطر سازگاری بسیار بالا و خوب با بافت خود دندان بهترین انتخاب از نظر دوام برای افرادی که قصد انجام روکش دندان را دارند .

به طور کلی طلا در دندان پزشکی ماده بسیار سازگار و مورد استفاده ای است.

از مهم ترین مواردی که می‌توان در روکش های طلا اشاره کرد ،عدم تغییر رنگ روکش است که در برخی از روکش ها مثل روکش های فلزی سرامیکی پس از گذشت زمان شاهد تغییر رنگ قسمت روکش که در کنار لثه هست میباشیم.

قسمت داخلی این دسته از روکش ها طلا و لایه بیرونی آن از جنس چینی است.

طلا هیچ گونه حساسیتی نیز برای بیمار ایجاد نخواهد کرد،بنابر این اگر رنگ زرد طلا و هزینه بالای آن برایتان مسئله ای نیست میتوانید این نوع را در انتخاب هایتان قرار دهید.

۲_روکش های سرامیکی:

روکش های تمام سرامیک ،روکش هایی با مقاومت پایین و ظاهری بسیار زیبا ؛در هنگام ساخت این نوع از روکش می‌توان رنگ آن را بسیار بسیار نزدیک به خود دندان های فرد ساخت.

روکش های سرامیکی سازگاری بسیار خوبی با لثه ها دارند و با مرور زمان دچار تغییر رنگ‌ نمیشوند اما موقع استفاده از آنها بهتر است کارهات کنید چرا که دوام پایینی دارند.

۳_روکش های سرامیکی فلزی:

شاید بتوان این دسته از روکش ها جزء پرکاربردترین نوع از روکش های دندان دانست، دوام بالا ،رنگ نزدیک به رنگ خود دندان ها ،علت انتخاب اکثر افراد است ؛تغییر رنگ قسمت بالایی دندان پس از استفاده طولانی را می‌توان تنها عیب این نوع از روکش دانست.

این نوع از روکش ها داخلشان فلزی و رویشان سرامیکی است و آن را با نام روکش پی اف ام میشناسند،به خاطر فلزی بودن داخل دندان از روکش های سرامیکی متسحکم تر نیز میباشند.

۴_روکش استیل:

این دسته از روکش های دندان در کودکان و برای دندان های شیری استفاده میشود ،و‌برای بزرگ سالان کاربردی ندارد.ارزان‌ترین نوع در میان بقیه دسته ها نیز روکش استیل است.

۵_روکش زیرکونیا:

یکی دیگر از روکش های مرسوم دندان روکش زیرکونیا است،این نوع از روکش شباهت زیادی به روکش های فلزی و سرامیکی دارد اما جنس فلز مرکزی آن از جنس فلز زیرکونیا است و رنگ آن میز سفید می‌باشد

از دیگر ویژگی های این نوع از روکش استحکام قابل توجه این نوع از روکش است و به دلیل سفید رنگ بودن فلز داخل آن مناسب برای دندان جلویی است.

در چه مواقعی نیاز به روکش دندان است:

به طور کلی اگر آسیبی به دندان وارد شود که قسمت تاج دندان با همان سفیدی دندان دچار تحلیل با شکستگی شود نیاز است تا پزشک از روکش دندان برای شما استفاده کند،

گاهی پیش از روکش به دلیل پوسیدگی دندان نیاز به عصب کشی دارد و پس از درمان ریشه دندان می‌توان از روکش استفاده کرد اما به طور کلی به دو علت دندان نیاز به روکش دارد:

۱_شکستگی یا سایده شدن دندان
۲_پوسیدگی دندان

مراحل ساخت روکش دندان:

در این قسمت مراحل روکش دندان را به طور کامل برایتان شرح داده ایم.

۱_در مرحله اول پزشک برای اطلاع از وضعیت دندان هایتان شما را برای عکس برداری میفرستم تا از میزان و وضعیت خرابی دندان هایتان مطلع شود،اگر پوسیدگی در دندان مشاهده شود ابتدا آن پوسیدگی درمان ‌پس از آن روکش دندان شروع میشود .

۲_پس از برسی وضعیت دندان یا درمان پوسیدگی دندان در صورت نیاز،اگر فضای کافی برای جای گذرای روکش دندان نباشد ،دندان پزشک تا جایی که نیاز است دندان شما را خواهد تراشید تا فضای کافی برای جای گذرای روکش دندان ایجاد کند.

۳_با استفاده از خمیر مخصوص قالب دندان گرفته شده و برای ،دندان سازی(لابلاتوار)فرستاده میشود تا آن نوع از روکش که توسط پزشک انتخاب شده برای شما ساخته شود،عموما برای دندان های جلو که بیشتر جنبه زیبایی دارند از روکش تمام سرامیک و برای دندان های آسیاب از روکش های فلزی سرامیکی استفاده میشود.

۴_پس از آماده شدن روکش دندانپزشک آن را روی دندان شما فرار می‌دهد و اگر نیاز به تراش مجدد باشد آن را جهت اصلاح مجددا به لابلاتوار ارسال میکند.

۵_در صورتی که روکش فیکس بود آن را با نوعی چسب که با دندان شما سازگار است در محل خود فیکس میکند.این نوع چسب دائمی بوده و با مینای دندانتان پیوند شیمیایی ایجاد میکند به همین دلیل پس از چسباندن دیگر قابل جدا شدن نیست .

بهترین راه برای ترمیم دندان چیست؟ کامپوزیت ،لمینت یا روکش

امروزه برای ترمیم ظاهر دندان روش های مختلفی وجود دارد و کسی که بهترین راهنمایی را به شما جهت انتخاب روش مناسب خواهد داشت،پزشک شماست ،چرا که انتخاب روش مناسب با توجه به برسی شرایط دندان های شما امکان پذبر است ممکن است

در. برخی موارد کامپوزیت کافی باشد اما اگر دندان ها دچار آسیب جدی شده باشند و نصف با یک سوم دندان دچار آسیب شده باشد ،

در این مواقع لمینت انتخاب بهتری است،و اگر دندان های شما دچار یک آسیب جدی شده ممکن است پزشک روکش دندان یا حتی گاهی ایمپلنت را به شما پیشنهاد کند.

روکش دندان - لمینیت
روکش دندان – لمینیت

مراقبت های بعد از روکش دندان:

نگهداری مناسب از روکش باعث طول عمر روکش دندان میشود بنابر این سعی کنید نکات زیر را بیش از پیش جدی بگیرید:

۱_حتما از نخ دندان استفاده کنید.
۲_از مسواک های با کیفیت بالا استفاده کنید ،سعی کنید مسواکی انتخاب کنید که برس نرمی دارد.
۳_از مصرف سیگار و قلیان دوری کنید چرا که باعث زرد شدن دندان میشود.
۴_پس از خوردن چای یا قهوه دندان هایتان را بشویید.
۵_از خوردن غذا های سفت تخمه با آجیل های سفت خودداری کنید چرا که باعث شکستن دندان‌هایتان میگردد.
۶_بهتر است ۶الی ۱۲ماه یک بار برای چکاب سلامت دندان ها به دندان پزشکتان مراجعه کنید.

بهترین نوع روکش دندان کدام است:

در واقع پاسخ قاطعانه ای به این سوال نمیتوان داد ،ابتدا باید دید که نیاز شما چیست،آیا زیبایی ظاهری مهم تر است یا استحکام ؟

البته لازم به ذکر است که بگوییم روکش های فلزی_سرامیکی گزینه بسیار مناسبی هستند چرا که هم زیبایی نسبی دارند و هم مقاومت بسیار بالایی دارند،البته مقاومت و عدم تغییر رنگ روکش های طلا را نیز نمی‌شود نادیده گرفت

اما به خاطر هزینه بسیار بالا و رنگ زرد خیلی مورد توجه عموم افراد قرار نمیگیرد و وقتی استحکام اهمیت بیشتری داشته باشد روکش های فلزی و سرامیکی انتخاب مناسب تری هستند.

روکش هایی که تمام سرامیکی هم به علت عدم تغییر رنگ و ظاهرشان گزینه بسیار مناسبی برای دندان جلویی هستند ولی در نهایت در جلسه مشاوره با پزشکتان میتوانید در این مورد از راهنمایی او استفاده کنید.

میزان درد پس از روکش دندان چقدر است؟

از رایج ترین سوالات در میان تمامی افرادی که قصد هر گونه جراحی را دارند میزان درد آن جراحی است.میزان درد روکش کاملا قابل تحمل بوده و مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد،ممکن است در روز های ابتدایی به خاطر عادت نکردن شما،کمی اذیت شوید اما به مرور بهتر خواهید شد،پس نگران نباشید .

گاهی اوقات ممکن است درد شما روز به روز رو به افزایش باشد و این افزایش درد غیر عادی و همراه با عفونت باشد ،در این مواقع ممکن است دندان خوده شما مشکلی داشته باشد ،اگر این اتفاق برای شما افتاد حتما مجدد به پزشکتان مراجعه کنید تا مشکل دندان شما برطرف شود.

آیا پس از روکش دندان باید آن را تعویض کنیم؟

نگهداری و‌مراقبت از دندان ممکن است به شما کمک کند که تا سال ها نیاز به تعویض روکش دندان نداشته باشید علاوه بر آن پزشک نیز در چکاب های ۶الی۱۲ماهه شما سلامت دندان هایتان را برسی خواهد کرد

اگر مشکلی برای دندان هایتان پیش آمده باشد آن را برای شما ترمیم خواهد کرد،البته اگر هر یک از موارد زیر را مشاهده کردید احتمالا زمان تعویض روکش دندان شما رسیده است:

۱_ورم لثه یا درد دندان
۲_تغییر رنگ روکش دندان
۳_استهلاک روکش دندان
۴_پس روی لثه دندان

اما به طور کلی روکش دندان با مراقبت ها و تمیزی دهان و دندان و استفاده از مواد درجه یک تا ۲۰ الی۳۰سال و ماندگار خواهد بود اما اگر درست از دندان ها مراقبت نکنید ممکن است در ۳تا۵ سال اول دچار آسیب شود.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x