انواع جراحی دندان در غرب تهران – دندانپزشکی الماس

جراحی دندان

انواع جراحی دندان در غرب تهران

آیا یک دندانپزشک می‌توناند هرنوع جراحی دندان را در مطب انجام دهد ؟

در دندانپزشکی انواعی از جراحی وجود دارد که در اینجا به مهم‌ترین آنها اشاره می‌شود:

 

– جراحی دندان

کشیدن دندان عادی یا نهفته با جراحی ساده و گاه پیچیده، تحت بیحسی انجام می‌شود. همه دندان پزشک هایی که مدرک آنها جراح  دندان‌پزشک» است قادر و مجاز به انجام این نوع جراحی هستند.

در جراحی دندان عقل نهفته که ریشه دندان ممکن است نزدیک عصب باشد ، نیاز به تخصص جراح فک می باشد

جراحی دندان در غرب تهران
جراحی دندان در غرب تهران

– جراحی فک و صورت

این نوع جراحی معمولا در اتاق عمل و تحت بیهوشی انجام می‌شود. این نوع عمل باید توسط دندان‌پزشکان متخصص جراح فک و صورت انجام گیرد.

در جراحی های ایمپلنت دندان و قراردادن ایمپلنت در فک احتیاج به متخصص جراح فک می باشد

در دندان عقل نهفته یا با ریشه های بزرگ نیز متخصص جراح فک این عمل را انجام می دهد

 

– جراحی ریشه دندان

این عمل برای مواردی انجام می‌شود که درمان ریشه دندان موفق نبوده و بخصوص وقتی نوک ریشه کیست یا آبسه تشکیل شده و معالجه ریشه کافی نباشد، به روش‌های مختلف انجام می‌شود.

این جراحی در حوزه‌ی تخصص دندان پزشکان متخصص ریشه (اندو)است که به آنها اندودنتیست می‌گویند، ولی برخی دندان‌پزشکان باتجربه نیز انجام می‌دهند.

 

– جراحی لثه

اصلاح مشکلات لثه و بافت های نگهدارنده‌ی اطراف ریشه دندان، در حوزه‌ی تخصص پریو است.

متخصصان لثه یا پریو که پریودنتیست نام دارند این جراحی‌ها را انجام می‌دهند، ولی برخی دندان‌پزشکان متبحر نیز جراحی لثه می‌کنند.

 

جراحی دهان کودک

اغلب اقدامات درمان جراحی دندان‌پزشکی کودکان را دندان‌پزشکان متخصص اطفال یا پدودنتیست ها انجام می‌دهند.

 

– جراحی زیبایی دندان‌پزشکی

برخی جراحی‌های زیبایی به متخصص لثه مربوط است و بعضی که بیشتر در ناحیه فک و بینی است، به متخصص جراحی فک و صورت ارتباط دارد.

 

– جراحی سوانح و تصادف

معمولا به بیمارانی که دچار ضربه یا تروما در صورت و دهان شده‌اند، در مراحل اورژانس، دندان‌پزشکان متخصص جراحی فک و صورت رسیدگی می‌کنند ولی در مراحل ساده‌تر، متخصصین اندو، پریو، کودکان و حتا دندان‌پزشک های عمومی، اقدامات بعدی و تکمیلی را انجام می‌دهند.

 

نحوه جراحی دندان در غرب تهران توسط دندانپزشک متخصص

برای کشیدن دندان، باید ریشه دندان محصور شده داخل استخوان فک را از داخل حفره خود بیرون آورده شوند.

شناخت و آشنایی نحوه قرار گیری ریشه ها داخل استخوان و جهت های وارد شدن نیروی مقاوم میسر و و آناتومی فک و صورت به دندانپزشک کمک می کند تا با ایجاد کمترین ضربه (تروما) به بافت فک، با استفاده از حرکات صحیح، ریشه را از داخل حفره آن آزاد کند و دندان را در می آورد.

دست بردن در بافت طبیعی بدن در هنگام جراحی یا کشیدن دندان باعث درد می شود و با استفاده از بی حسی موضعی کنترل خواهد شد. این درد، پس از جراحی به دلیل تلاش بدن برای ترمیم جای خالی موجود و نیز بسته شدن حفره باقی مانده می باشد. که به مرور برطرف خواهد شد.

بدن انسان خود به خود محل زخم و حفره را ترمیم می کند و حفره بسته می شود.

بی حسی دندان

ابتدا برای بی حسی دندان و بافت اطراف آن به شما داروی بی حسی تزریق شود. اگر شما به خاطر این کار دچار تشویش و نگرانی هستید، ممکن است دندان پزشک یا جراح به شما داروی مناسب برای ریلکس شدن بدهد.

انجام این کار معمولاً با تزریق داروی مورد نظر در بازو انجام می شود. در موارد نادر هنگامی که نیاز به بی هوشی عمومی وجود داشته باشد، لازم است که کشیدن دندان در بیمارستان انجام شود، هر چند شما باید بتوانید در همان روز عمل جراحی دندان عقل از بیمارستان مرخص شده و به خانه خود باز گردید.

 

مراقبتهای بعد از جراحی دندان در غرب تهران

پس از کشیدن دندان، یک لخته خون بر روی استخوان فک در محل کشیدن دندان تشکیل می شود که باعث ایجاد پوشش بر روی استخوان و جلوگیری از خونریزی و نیز انتقال میکروب ها و … به بافت داخلی بدن می گردد.

  • تکه گاز گذاشته شده بر محل دندان کشیده شده را به مدت حداقل نیم ساعت با فشار ملایم فک در دهان نگهدارید.
  • از مک زدن و خالی نمودن مکرر آب دهان خودداری کنید.
  • از خوردن اغذیه سفت و نوشیدنیهای داغ در روز اول اجتناب نمائید.
  • از کشیدن سیگار و پیپ و استفاده از نی برای نوشیدن مایعات تا چند روز خودداری نمائید.
  • شب اول آن ناحیه مسواک نشود.
  • از روز دوم با آب و نمک رقیق ولرم و یا محلول شستشوی نمکی روزانه چند بار دهان را به آرامی و بدون پمپاژ نمودن شستشو دهید.
  • خروج و نشست مقداری خونابه از محل دندان کشیده شده به مدت ۲-۱ روز طبیعی بوده و نیازی به ویزیت دندانپزشکی ندارد.
  • در صورت بروز تورم و عفونت، آن را جدی بگیرید.
  • در صورت عارض شدن خونریزی در منزل، یک تکه گاز استریل مرطوب شده را بر روی محل دندان کشیده شده گذاشته و با فشار ملایم دهان را ببندید و ضمناً از بیرون دهان، کمپرس سرد (کیسه یخ) نمائید.
  • توجه داشته باشید به علت طولانی بودن زمان بی‌حسی ( معمولاً ۴-۳ ساعت) و بی‌حس بودن بافتهای نرم اطراف دندان، لب ، گونه یا زبان گاز گرفته نشود.
  • در صورت عارض شدن درد از استامینوفن استفاده نمائید و از مصرف داروهای مسکن ضدالتهابی مثل آسپرین و پروفن به علت اینکه خاصیت ضدانعقادی دارند، خودداری نمائید.
  • در صورتی که خونریزی شدید و غیر قابل کنترل باشد به کلینیک مراجعه نموده و از گذاشتن داروها و مواد محتلف بر موضع اجتناب نمائید.

عوارض کشیدن دندان و جراحی دندان در غرب تهران

عوارض کشیدن دندان عقل می تواند شامل ایجاد عفونت دندان یا بهبود همراه با تاخیر باشد که احتمال مشاهده هر دوی این عوارض در صورت سیگار کشیدن در طول دوره ریکاوری افزایش پیدا می کند.

یکی از عوارض احتمالی دیگر جراحی دندان در غرب تهران ایجاد «حفره خشک» است که احساس گرفتگی و درد در لثه یا فک ایجاد می کند گاهی اوقات به علت درآمدن لخته خون از حفره دندان کشیده شده، عارضه‌ای بوجود می‌آید که اصطلاحاً درای ساکت (حفره خشک) نامیده می‌شود.

این عارضه درد نسبتاً شدیدی داشته و بعد از ۳-۲ روز بوجود می‌آید. در صورت بروز آن به کلینیک مراجعه نمائید.

دهان تا چند روز بعد از کشیدن دندان بد طعم بوده و بوی نامطبوعی دارد که طبیعی بوده و نشانه وجود عفونت نمی‌باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x